Budynek Fundacji Cartiera (Fondation
Cartier)
lokalizacja: Bulwar Raspail 261, Paryż
data powstania: 1991–94
autorzy: Jean Nouvel, Emmanuel Cattani
& Associés *
dane liczbowe:
- powierzchnia użytkowa: 11300 m2
- powierzchnia zabudowy: 6500 m2
przeznaczenie obiektu: Siedziba Fundacji Cartiera dla
Sztuki Współczesnej (Foundation Cartier for the Contemporary Art.) -
przestrzenie wystawowe, biura i garaż podziemny.
inwestor: Fondation Cartier
założona w 1984 roku przez firmę Cartier International instytucja zajmująca się promowaniem współczesnej sztuki awangardowej.
założona w 1984 roku przez firmę Cartier International instytucja zajmująca się promowaniem współczesnej sztuki awangardowej.
Postawa i wcześniejsza twórczość architekta
W książce „Słowa i przedmioty” filozof francuski Michel
Foucault opisuje obraz Velazqueza „Las Meninas”. Przytacza tam kilka słów rady ilustrującej postawę malarza a udzielonej mu przez jego mistrza: Obraz powinien wychodzić poza ramę. To zdanie wywarło piętno na postawie twórczej Jeana Nouvela.[1]
W 1980 roku Nouvel opublikował tekst Przyszłość
architektury nie będzie architektoniczna. Jest to wciąż aktualny manifest
poglądów i postawy zawodowej twórcy. Nouvel pisze tam m.in.: Poszukiwanie wizualnego
wymiaru piękna nie może być jedynym celem architektury – architektura musi
bardziej przemawiać do naszej duszy i umysłu niż do oka.
Istotą architektury i jej głównym zadaniem, zdaniem
architekta, jest materializacja idei. Do osiągnięcia tego celu, według
Nouvela, wszystkie środki są dobre – symbol, metafora, gest, odniesienie,
zapowiedź, gra, ironia, plagiat, innowacja, tradycja, styl – pod warunkiem, że
w zrozumiały sposób służą treści przekazu.
Jean Nouvel jest wrażliwy na wszystkie zjawiska,
które składają się na kulturę naszych czasów. Uważa on, że architektura ma dużo
wspólnego z filmem. Interesują go pojęcia złudzenia, zanikania, kompleksowości,
zwartości, światła, refleksu, przejrzystości materiałów i przenikania. Nouvel był jednym z pierwszych architektów mówiących o
dematerializacji w latach 70-tych. Była to droga do szerszej kwestii,
jaką jest iluzja.[2]
W 1981 roku Jean Nouvel wygrał konkurs na projekt siedziby Instytutu
Świata Arabskiego w Paryżu.
(Institut du Monde Arabe) Zaprojektowany przez niego budynek zawiera szereg odniesień
do motywów arabskich, w szczególności 240 paneli ze szkła i aluminium, które
reagują na światło. Wyposażone są w światłoczułe otwory przypominające przysłonę obiektywu aparatu fotograficznego i otwierając się lub zamykając utrzymują stałe natężenie
oświetlenia. Metalowa klatka konstrukcyjna oraz ażurowe panele przydają obiektowi cech lekkości i niematerialności.[3] Zapoczątkowane w tym projekcie dążenie do coraz to większej
dezintegracji i dematerializacji substancji budynku znajduje apogeum w paryskiej siedzibie Fundacji
Cartiera.
Jean Nouvel o szkle
Szkło pozwala mi
zwiększyć skomplikowanie obiektu bez skomplikowanych kształtów; zabawa z
oświetleniem - jako sposób programowania przestrzeni; umożliwić zmienność przestrzeni w ciągu dnia; nakładać
znaki (....) kusi mnie zabawa ze szkłem ponieważ osiągnęło
zdumiewające możliwości. W budynku Fundacji Cartiera zastosowałem tafle szklane
o wymiarach 8x3m. To niemal cud - kiedy o tym pomyślę, ale gdy widzę to na
Bulwarze Raspail wydaje się całkowicie normalne. [4]
Użycie materiału definiowanego przez światło; zapalenie
światła przed szklaną taflą daje odbicie; zapalenie światła za taflą szkła
czyni ją niewidoczną; szkło to medium pozwalające chwytać chwile – zmieniające
się światło dnia i pór roku; obudowane szkłem powierzchnie wystawowe są
definiowane na nowo przez zmieniające się wystawy. [5]
-dążenie do dematerializacji budynku (transparentność,
odbicia, redukowanie materialności)
-spełnienie wymagań programu, funkcji
-odniesienie się do kontekstu miejsca, uwarunkowań
urbanistycznych
-zachowanie pomnikowego Cedru Chateaubrianda i innych drzew
na działce
-przenikanie obiektu z drzewami (przed budynkiem są pojedyncze drzewa a za jego plecami park)
-wytworzenie przestrzeni wejściowej przed budynkiem
Kontekst
Działka pod siedzibę fundacji przy Bulwarze Raspail 261
znajduje się pomiędzy parkiem i ulicą na skraju zabudowy kwartałowej. Na
działce rośnie stary cedr libański zasadzony przez poetę Chateaubrianda w 1823
roku.
Sytuacja + urbanistyka
Budynek Fundacji Cartiera odtwarza linię zabudowy bulwaru
swoją przysuniętą do chodnika, niczym
witryna luksusowego sklepu, parawanową fasadą
ze szklanych tafli. Fasada składa się z dwóch rozsuniętych ekranów szklanych
wysokości sąsiedniego budynku, które czynią stary cedr istotną częścią całego założenia. Zyskawszy centralną pozycję Cedr Chateaubrianda akcentuje teraz wejście do obiektu. Właściwa bryła jest odsunięta od
linii ulicy. Ten zabieg sprawia, że znacznie większa niż pozostałe budynki na
tej ulicy bryła, wydaje się pozostawać w zgodzie ze skalą urbanistyczną. Odsunięcie pozwoliło
też na zachowanie rosnących wzdłuż chodnika drzew.[6]
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, sytuacja |
Postrzeganie
Gra architektoniczna polega tu na zacieraniu granic budynku
i opóźnianiu natychmiastowego odczytania bryły. Na pierwszy rzut oka szklane tafle ekranów zachowują się jak
lustra - nie widać co znajduje się za nimi - odbijają chmury i otoczenie. Przez
to przeziera widok wnętrza budynku - ogród, biura i przestrzeń wystawowa wraz z
zawartością. Dzięki tym przeźroczystościom i odbiciom budynek sprawia wrażenie
niematerialnego. Obiekt przykuwa spojrzenie i zmusza patrzącego do dłuższego przyjrzenia się celem rozgryzienia zagadki ilości planów i mnogości refleksów na idealnie gładkich taflach szklanych.[7] Budynek sprowadza się do serii nakładających się odbić
nieba i drzew.
Budynek
Minąwszy szklane ekrany na początku przestrzennej sekwencji wejścia do obiektu odwiedzający przechodzą pod Cedrem Chateaubrianda widząc już rosnące za budynkiem drzewa stanowiące tło dla parteru. Parter przeznaczony na wystawy ma 8 m wysokości i jest całkowicie przeszklony. W lecie ogromne szklane ściany parteru mogą być rozsunięte, aby otworzyć przestrzeń wystawową na ogród i sąsiadujący z nim park. Wtedy słupy parteru wizualnie zlewają się z licznymi pniami drzew.
Dodatkowa
przestrzeń wystawiennicza zajmuje kondygnację –1.
Fasady ze szkła i polerowanego aluminium wychodzą poza
granice budynku. Są dłuższe i wyższe niż wymaga tego kubatura, dłuższe o tyle, by mogły dyskretnie schować 8-mio metrowej wysokości przesuwne ściany ze szkła. Drzewa pojawiające się z tyłu zacierają granicę między
wnętrzem a zewnętrzem. Podobnie działają schody ulokowane przy zachodniej elewacji.
Windy hydrauliczne ślizgają się po szklanej fasadzie bez widocznych kabli i zewnętrznego
osprzętu.
Konstrukcja
Ustrój nośny budynku to rama stalowa złożona z słupów i belek stalowych, na których wylano cienkie żelbetowe stropy. Konstrukcję szklanej fasady stanowią profile stalowe i aluminiowe. Wysiłek architektów i konstruktorów skupił się przede wszystkim na zmniejszeniu grubości
elementów w celu uzyskania pożądanego efektu przezroczystości i niematerialności. Konsekwencja w redukowaniu substancji budynku prowadziła również do starannego
ukrywania wszelkich instalacji i urządzeń mechanicznych.[9]
System szklenia
Dążąc do zastosowania możliwie najlżejszych profili
architekt zmuszony był zaprojektować ich prototypy, które następnie poddano
specjalistycznym testom sprawdzającym ich wytrzymałość i stabilność.[10]
Wykorzystano podwójne szyby zespolone o grubości 6+6mm; Maksymalne użyte pojedyncze tafle szklane miały wymiary 3 x 8m.
Na wschodniej i zachodniej fasadzie zainstalowano materiałowe
rolety, które mają za zadanie chronić wnętrze obiektu przed nadmiernym nasłonecznieniem i przegrzaniem. Kiedy rolety są spuszczone słychać i widać jak powiewają na wietrze, co wzbogaca na swój sposób sensualność obiektu. [8]
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, fot. TS |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, rzut parteru |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, rzut kondygnacji podziemnej |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, rzut powtarzalnej kondygnacji biurowej |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, rzut dachu |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, przekrój poprzeczny |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, przekrój podłużny |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, elewacja |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, elewacje boczne |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, detal elewacji |
Budynek Fundacji Cartiera w Paryżu, detalel ewacji |
- kierownik projektu: Didier Brault
- architekci współpracujący: Pierre André Bohnet, Laurence
Ininguez, Philippe Mathieu, Viviane Morteau, Guillaume Potel, Steeve Ray, Arnaud Villard, Stephane Robert (koordynator budowy)
zespół konsultantów:
- konstrukcja: Ove Arup and Partners
- elewacja: Arnaud de Bussiere et associés
- termoizolacja: Riedweg et Gendre, Sefca
- elektryka, isntalacje sanitarne: Integral Ingenierie
- architekt krajobrazu: Ingenieur et Paysage
- model:
Michel Goudin
BIBLIOGRAFIA:
- Asensio P.,Bonet L. (red.) : Jean Nouvel. Barcelona : Wydawnictwo teNeues 2002, 79 s. ISBN 3-8238-5586-7
- C.S. : Fondation Cartier in Paris. DETAIL, styczeń 1995, nr 1, s.30 – 31.
- Diaz Moreno C. & Garcia Grinda E. : A conversation with Jean Nouvel. EL CROQUIS Jean Nouvel 1994-2002, nr 112/113 (IV/V) 2002, s. 6 – 25. oraz Cartier Foundation. tamże s.234 – 253.
- Ghirardo D. : Architektura po modernizmie. Toruń: Wydawnictwo VIA 1999, 240 s. ISBN 83-86642-93-9. (s.207)
- http://www.jeannouvel.com
- Mikuła-Gawędzka W. :Niearchitektoniczna przyszłość architektury. Architektura Murator, maj 1996, nr 5 (20), s.10 – 17.
- Zaera A. : Incorporating:Interview with Jean Nouvel. EL CROQUIS Jean Nouvel 1987-1998, nr 65/66 ,1998 s.9 – 41.
[1] wg. Diaz Moreno C. & Garcia Grinda E. : A
conversation with Jean Nouvel. EL CROQUIS Jean Nouvel 1994-2002, nr 112/113
(IV/V) 2002, s. 6 – 25.
[2] wg. Mikuła-Gawędzka W. :Niearchitektoniczna
przyszłość architektury. Architektura Murator, maj 1996, nr 5 (20), s.10 –
17.
[3] wg. Ghirardo D. : Architektura
po modernizmie. Toruń: Wydawnictwo VIA 1999, s.207
[4] tłumaczenie własne : Zaera A. : Incorporating:Interview
with Jean Nouvel. EL CROQUIS Jean Nouvel 1987-1998, nr 65/66 ,1998 s. 31.
[5] z pytań do Jeana Nouvela,
na stronie www Fundacji Cartiera : http://www.fondation.cartier.fr - załączone do pracy jako ‘pytaniadoJN.jpg’
[6] z pytań do Jeana Nouvela,
na stronie www Fundacji Cartiera : http://www.fondation.cartier.fr - załączone do pracy jako ‘pytaniadoJN.jpg’
[9] wg. Mikuła-Gawędzka W. :Niearchitektoniczna
przyszłość architektury. Architektura Murator, maj 1996, nr 5 (20), s.10 –
17.
[10]tamże
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz